De Kleine Prins

 

Locatie Gent, België

Type Private opdracht

Opdrachtgever Privaat

Aannemer Oikos / Qubus

Structuur Mouton

Datum 2013-2016

Status Voltooid

Foto’s Filip Dujardin en Johnny Umans

Prijzen

Winnaar van ’The Architectural Award of BIS 2015’
De jury beschouwde het project als een voorbeeld van hoe uitzichten op een structureel interessante en verrassende manier kunnen worden georkestreerd.

Publicatie

Architectuuroplatform Gent

Expo

Massarbeit / Maatwerk - exhibition DAM, Frankfurt
Deel van de tentoonstelling MASSARBEIT/MAATWERK in the Deutsches Architektur Museum in Frankfurt. Curator Sofie De Caigny nodigde Jantje Engels en Marius Grootveld uit voor een sectie over een nieuwe generatie architecten, genaamd 'Prelude'.
Meer info hier

M HKA: A temporary future institute, Antwerp
Deel van de tentoonstelling AT M HKA
Meer info hier

Biënnale Venice 2020: Composite Presence
Deel van de tentoonstelling op de Biënnale van Venetië 2021
Meer info:
Venice Biënnale
Composite Presence

VERBOUWING VAN EEN RIJWONING

Het project betreft een uitbreiding van een rijwoning op een zeer specifieke kavel, met al even bijzondere randvoorwaarden.

Het huis leunt letterlijk met één schouder tegen een gigantisch flatgebouw uit de jaren zeventig en met de andere schouder gedrukt door de lage tuinmuur van de buurman. De bestaande 'kop' van het huis kijkt zijwaarts op de straat en door een sterke knik in de plattegrond is het huis met de rug tegen het flatgebouw geplooid.

We zien deze schijnbare, fysiek sterk voelbare 'moeilijkheden' als kansen waardoor het concept bijna als vanzelf ontstond. Het samenbrengen van de verschillende randvoorwaarden van de locatie, het programma en de oriëntatie, hebben geleid tot een zeer specifiek gebouw. Het is allesbehalve generiek, maar zeer genereus.

 

Het plan en de snede zijn te lezen als een vertaling van de manier waarop we licht en zicht in elke ruimte willen vangen. Welk licht en zicht op welk moment aanwezig moeten zijn, bepaalt onze structuur en het vouwen van de ruimte, als het ware natuurlijk gegroeid. Zo ontstaat op de eerste verdieping een cascade van uitzichten die zich sluit als men de ruimte betreedt en achterom kijkt.

Op de begane grond daarentegen opent de ervaring van licht en zicht zich naar achteren, zodat je stap voor stap en niet in één oogopslag de grenzen ontdekt. Eén raam neemt geen uitzicht in, maar verdeelt het uitzicht in vlak patroonglas uit respect voor de buurman. Omdat zowel wij als de opdrachtgever gevoelig zijn voor de aanwezigheid van het 'getal' in de werken van Bach, is de indeling van het glas-in-loodraam gebaseerd op zijn Suite nr. 1 in G-groot, prélude. De vloer wordt ondersteund door Kerto-spanten die op onze tekentafel zijn ontstaan en op maat zijn gemaakt. Ze tonen letterlijk de verdeling van de op te vangen krachten.

Het ontwerp van de ramen zelf komt voort uit het volgen van de daklijnen, zodat het leunen tegen de hoge flatmuur en het knielen naar de tuinmuur duidelijk aanwezig blijft en we niet vervallen in een massief volume met raamopeningen.

Het geheel is dus een bijna absolute vertaling van de inherente kwaliteiten van de plek.

 

Biënnale Venetië 2021-2022: ‘Composite Presence’ (curator Bovenbouw)

 

Biënnale Venetië 2021-2022: ‘Composite Presence’ (curator Bovenbouw)

Biënnale Venetië 2021-2022: ‘Composite Presence’ (curator Bovenbouw)

Vorige
Vorige

Almost Brüsel

Volgende
Volgende

Wonen in Kamers